Identyfikacja wizualna:

Identyfikacja wizualna (Corporate Identity) jest budowaniem wizerunku marki, firmy bądź produktu z zamiarem osiągnięcia jak najbardziej czytelnej oraz spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencji.

Popularność firmy, pozytywna opinia o niej, a także pochlebne oceny jej produktów czy usług stanowią główną podstawę wyrobienia marki. Ale żeby tak się stało, Klient musi kojarzyć ją na rynku i zauważać wśród wielu innych, podobnie działających i mających zbliżoną ofertę firm. Identyfikacja wizualna stanowi fundament charakterystycznego wizerunku firmy, decyduje także o sukcesie rynkowym i marketingowym jej produktów.
Dlatego też spójny system wizualny jest z pewnością najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy, czyli logo / logotyp.
Logo staje się punktem wyjściowym do zaprojektowania podstawowych materiałów identyfikacyjnych oraz reklamowych: min. wizytówki, ulotki, foldery, koperty, notesy, gadżety reklamowe, teczki ofertowe, ale także tablic i szyldów, samochodów itp. Nie sztuką jest stworzyć „jakiś” znak. Istotne jest zaprojektować go tak, by mógł służyć przez długi czas oraz by korzystnie i jednoznacznie się kojarzył.

Dodając do zaprojektowanego logo konkretną kolorystykę, powielaną we wszystkich materiałach reklamowych, wnętrzach, środkach transportu, buduje się specyficzny i charakterystyczny obraz marki, który zapada w pamięci konsumentów. Nie jest to łatwa sztuka. Stworzenie rozpoznawalnego i pozytywnie kojarzonego wizerunku firmy czy produktu wymaga bardzo dobrej znajomości rynku, a także wielu przemyślanych działań ze strony osób projektujących.

Identyfikacja wizualna

Kompleksowe opracowanie identyfikacji wizualnej zawiera się w tzw. księdze identyfikacji wizualnej (z ang. CorporateI identity Manual, CI Manual, Corporate Identity Guide Book) i obejmuje zwykle takie elementy jak:
  • symbole firmowe (logo oraz inne elementy graficzne)
  • kolorystykę firmową
  • typografię firmową
  • druki firmowe (wizytówki, papier firmowy, koperty, notatniki, bloczki notesowe, dokumenty handlowe (rachunki, faktury)
  • koncepcyjne wzory materiałów reklamowych (ulotki, foldery, katalogi, opakowania, ścianki reklamowe, standy)
  • ubiór oraz identyfikację pracowników
  • oznakowanie środków transportu
  • oznakowanie i wystrój budynków, wnętrz biurowych oraz punktów handlowych
  • reklamę zewnętrzną (tablice informacyjne, banery, totemy, flagi itp.)
  • inne elementy identyfikacji (gadżety, upominki)